Düşen ilk kar taneleriyle birlikte sürücülerin kaza korkuları da
artamaya başlar. Kötü, hatta ölümcül bir kazaya sebep olma ya da karışma
korkusu yavaş yavaş bilinçaltında şekillenerek yukarılara doğru
tırmanır. Aslında ufak tefek yapılan bir hazırlık ve gerekli sürüş
teknikleriyle bu problemin önüne geçmek oldukça kolaydır.
İyi görüş: Görüş ne kadar iyiyse,
güvenlik de o kadar yüksektir. Yola çıkarken arabanın camlarını kar
taneleri, buz ve buğulanmadan temizleyin ve asla çevreyi küçük bir
delikten izlemeye kalkmayın. Hızlanmaya başladığınızda uçuşmaya
başlayacak olan karın arkanızdan gelenlerin görüşünü olumsuz
etkileyebileceğini düşünerek arabanızın tavanını da kar tanelerinden
temizleyin.
Hazırlıklı olmak: Çok kar yağan bölgeler için en iyi hazırlık kar lastikleri kullanmaktır.
Yola çıkış:
Mümkün oluduğu kadar rahat oturmaya ve asla kalın şeylerle direksiyona
geçmemeye dikkat edin. Kalın paltonu çıkarmadan direksiyona geçmenin
hareketlerini oldukça kısıtlayacağını ve emniyet kemerinin koruyucu
etkisini azaltacağını asla aklından çıkarkma. Motoru çalıştırdıktan
sonra ısıtmak için beklemek yerine hemen yola çık. Bu sayede katalizörü
daha hızlı ısıtarak daha çabuk devreye girmesini sağlar ve motor yağının
benzin buharı nedeniyle sıvılaşmasını önleyerek zararlı emisyon
rakamlarının abartılı şekilde artmasını engelleyebilirsin (tabi bu
umurundaysa!). Yola çıktığında kalorifer sisteminin üfleçlerini
maksimuma getirip tüm havayı ön cama yönlendirerek nefesinden gelen
nemli havanın yaratacağı buğulanmadan kurtulabilirsin. Camı hafifçe
aralayarak hava sirkülasyonu yaratabilirsin.
Sürüş stili:
Herkes bilse de bir kez daha tekrarlamanın kimseye bir zararı yok. Daha
dikkatli sür, yani normal günlere göre daha yavaş ve öndeki araçlarla
daha fazla takip mesafesi bırakarak kullan. Fren mesafesinin uzayacağını
asla aklından çıkarma, abartılı hızlanma ve frenlerden mümkün olduğu
kadar kaçın. Eğer aracında ABS varsa bunun faydalarını kullan: hafif
hafif titremeye başlayan fren pedalı, lastiklerinin tutunma
potansiyelinin nerede olduğunu sana gösterecektir. Eğer ABS yoksa bloke
olmuş tekerleklerle asla yönlendirme yapılamayacağını aklından çıkarma.
Bu nedenle fren sonrasında araç kayarken engele uygun bir mesafe kala
freni bırak ve engeli bu şekilde aşmaya çalış. Mümkünse bu engel aşma
manevrasını trafiğe kapalı boş bir alanda çalış, böylece trafikte başına
gelebilecek bazı şeylere hazırlıklı olur, yaptığın hareketlerin
karşılığında arabanın vereceği tepkiyi önceden bilebilirsin. Yumuşak ve
taze karda tam frenin duruş mesafesini kısaltacağını aklından çıkarma,
çünkü bloke olan ön tekerlekler bir kürek gibi işlev görerek aracın
önünde kar birikmesini sağlar. Bu durum ani fren yaptığında kısa sürede
durmanı sağlaması bakımından avantajlı da olsa sonra arabanın toplanan o
kara saplanacağını ve çıkarmak için uğraşman gerekeceğini unutma.
Kalkış: Alışmış
olduğun gibi birinci viteste kalk. Hafifçe patinaja düşen tekerlekler
karı kazarak asfalta ulaşmayı sağlayabileceğinden kalkışına yardımcı
bile olabilir. Araban hala kalkmıyorsa 2. viteste kalkmayı dene, yarım
debriyajla azar azar gaz ver. Çoğu kişi ne kadar gaz verir, ne kadar
yüksek devirde debriyajı bırakırsa aracın o kadar kolay kalkacağını
sanır; ancak bu arabanın takıldığı yere oturmasından başka bir işe
yaramaz. Eğer kaygan bir zeminde hareketsiz kaldıysan birinci ve geri
vites arasında hızlı geçişler yapıp gaza basarak kurtulmayı dene. Bu da
yardımcı olmuyorsa çekişin olduğu tekerleklerin altına birşeyler koy ve
yakın çevresindeki karları mümkün olduğu kadar temizle.
Yokuşlar: Yokuş
tırmanıyorsan mümkün olduğu kadar hızlı girerek tekerlekler döndüğü
sürece aracın hareket enerjisinden faydalanmaya çalış, durmaya yakınken
gaz ver. Eğer hiçbir şey işe yaramıyorsa geriye dönüp başka bir yol
bulmaya çalış! Uzun yoldan gitmek tek bir yokuşta birkaç saat
geçirmekten her zaman için daha mantıklıdır.
Arkadan itişli arabalar:
Eğer arkadan itişli bir otomobil kullanıyorsan bagajınıza koyacağınız
birkaç kum torbası tekerleklerin daha iyi tutunmasını sağlayacaktır. Ben
her kış lastiklerimi çivili lastiklerle değiştiririm ve normalde
kullandığım performans lastiklerini de bagaja koyarım. Sen de aynı şeyi
yaparak etrafta kum torbası aramaktan kurtulabilirsin!
Önden çekişli arabalar:
Eğer otomobilin önden çekişliyse ve yokuş yukarı çıkmakta zorlanıyorsan
aracının yönünü değiştir ve yokuşu geri geri çıkmayı dene. Tabii trafik
buna müsaitse.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)
0 yorum:
Yorum Gönder